Welkom op de speciaal toegankelijke website van HANDICAPNIEUWSnet. HANDICAPNIEUWSnet is uitgsproken actueel: woensdag
Keuzeknoppen om terug te gaan naar: Startpagina
::

woensdag

Keuze: Readspeaker uit.

Lees voor

U luistert naar HandicapNieuws UPDATE van woensdag 13 juni 2018.

VANDAAG IN ONS NIEUWS:
HandicapNieuws nu nog multimedialer!
GeenStijl geeft het op: er komt geen referendum over de donorwet.
Eigen risico in de zorg is rechtsongelijkheid die niet goed voelt.
Zorgtoeslag aanvragen: gebruik dit stappenplan.
Iets minder mensen ontvangen langdurige zorg.
Hoortoesteldragers minder vaak naar ziekenhuis.
Maakt smart technology dagelijks leven zelfstandiger en makkelijker?
Doe mee aan Mijnkwaliteitvanleven.nl.
Meer samenwerking nodig voor efficiënte inzet van personenalarmering.
Staatssecretaris Knops: meer aandacht voor toegankelijke websites.
GGD ziet opvallende toename van schurft onder studenten.
Paracetamol en ibuprofen gebruiken op een verantwoorde manier.
NS vraagt toeslag bij servicebalie ondanks protest.
Wlz-inkoopbeleid 2019 gepubliceerd.
Veelbelovende zorg, medicijnen en hulpmiddelen sneller bij patiënt.
Eén op de vijf zonnebrandsprays biedt te weinig bescherming.
Nederlandse app om huidkanker te beoordelen is onbetrouwbaar.
Opvoeden in aandacht: voor ouders met een kind met een visuele beperking.
60 jaar WereldDovenDag.
Nivel Onderzoeksprogramma 2018-2021 nu beschikbaar.
ActiZ wil meer gerichte aanpak van Casemanagement dementie.
6 aandachtspunten om je nalatenschap goed te regelen.
Kabinet wil 200.000 mensen uit de auto op de fiets.
HN-INFOpunt: Heb ik recht op werk of dagbesteding?
Onze Lachafsluiting.

Voor meer informatie over de handicap nationaal? ga naar hun site: www.handicapnationaal.nl, mail naar info@handicapnationaal.nl, of bel op kantoortijden naar 06-12390746. en dan nu onze artikelen van vandaag.







ARTIKEL: HANDICAPNIEUWS NU NOG MULTIMEDIALER!
bron: Redactioneel. door: Redactie HandicapNieuws.

Vanaf vandaag is HandicapNieuws nog rijker voorzien van multimedia. Bij ieder artikel zal er voortaan een video geplaatste worden.

Waarom? Omdat een video vaak op een andere manier iets kan uitleggen bijdragen of toevoegen aan ons nieuws.

We liepen al aardig voorop met multimedia, denk hierbij aan onze videopresentatie van onze nieuws-inhoud en de vele audio en video die er regelmatig bij artikelen te vinden waren, maar het kon volgens de redactie toch nog een tandje beter.

Doordat er nu bij ieder artikel multimedia is, zal bij de inhoudsopgave de toewijzing [+Video] en [+Audio] verdwijnen.

Wat de redactie van HandicapNieuws betreft is dit het laatste artikel dat zij laat verschijnen zónder multimedia.







ARTIKEL: GEENSTIJL GEEFT HET OP: ER KOMT GEEN REFERENDUM OVER DE DONORWET.
bron: Redactioneel/NOS/ANP. door: Marlies van der Vloot.

Het is GeenStijl en andere initiatiefnemers niet gelukt om genoeg handtekeningen op te halen voor een raadgevend referendum over de donorwet. Na ruim vijf weken campagnevoeren is nog niet de helft van de benodigde 300.000 handtekeningen opgehaald.

De populaire website gooit de handdoek in de ring: om middernacht wordt de tekenapplicatie op internet gesloten. De initiatiefnemers hadden tot donderdag de tijd om genoeg handtekeningen te verzamelen.

Vandaag worden de al verzamelde digitale formulieren naar de Kiesraad gebracht, het centrale stembureau in Den Haag. "Vervolgens zal de Eerste Kamer vermoedelijk voor het zomerreces nog instemmen met de afschaffing van het raadgevend referendum, en de kiezers een democratisch inspraakmiddel afnemen waar zij in meerderheid wel voorstander van zijn", is te lezen op GeenStijl.

"We hebben het geprobeerd en het is niet gelukt."

GeenStijl.nl.

De nieuwe donorwet is een initiatief van D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra. Zij wil nog niet inhoudelijk reageren op het besluit van GeenStijl om te stoppen. Ze wijst erop dat de termijn om handtekeningen in te leveren bij de Kiesraad nog niet gesloten is. Pas op dat moment wil Dijkstra een reactie geven.

Eerder maakten we een video over hoe GeenStijl de handtekeningen wilde verzamelen:

Hoe GeenStijl 300.000 handtekeningen wil verzamelen.

Het ging de initiatiefnemers vooral om de vraag of de overheid iedereen actief donor mag maken. "We strijden voor een referendum over de donorwet, en onderliggend daarmee voor het behoud van het referendum als instrument", staat op hartvoordemocratie.nl, een van de sites waar mensen digitaal kunnen tekenen.

GeenStijl moest 300.000 handtekeningen in zes weken verzamelen. Dat was een echte race tegen de klok.







ARTIKEL: EIGEN RISICO IN DE ZORG IS RECHTSONGELIJKHEID DIE NIET GOED VOELT.
bron: Redactioneel/Patiëntenfederatie Nederland. door: Ton van Vugt.

De Kamer debatteert op 12 juni over een voorstel van minister Bruins om het eigen risico deze kabinetsperiode niet verder te verhogen.

“Het verplichte eigen risico in de zorg van 385 euro per volwassen verzekerde voelt niet goed. Veel patiënten zien het eigen risico als een straf op ziek zijn. Zij zijn het volledige bedrag vaak al na een paar maanden kwijt, terwijl mensen die niets mankeren die 385 euro niet hoeven op te hoesten. Dat is een vorm van rechtsongelijkheid die niet goed voelt”, schrijft Patientenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.

De Kamer debatteert op 12 juni over een voorstel van minister Bruins om het eigen risico deze kabinetsperiode niet verder te verhogen en ook niet te koppelen aan de stijging van de zorgkosten, de zogeheten indexering.

Met de brief roept de Patientenfederatie de Kamer op om verder te gaan dan alleen niet indexeren. “Dit is het moment voor een substantiële verlaging van het verplichte eigen risico.”

Volgens de Patientenfederatie worden patiënten in de nabije toekomst toch al op extra kosten gejaagd als bepaalde geneesmiddelen uit het verzekerd pakket gaan, zoals eerder deze maand aangekondigd door minister Bruins. Denk aan paracetamol 1000 mg, vitaminepreparaten en mineralen die chronische patiënten veel gebruiken. Patiënten moeten daar straks zelf voor gaan betalen. “Een compensatie voor die kosten in de vorm van een veel lager eigen risico is wat ons betreft wenselijk”, aldus de Patientenfederatie.

Lees hier de brief aan de Tweede Kamer







ARTIKEL: ZORGTOESLAG AANVRAGEN: GEBRUIK DIT STAPPENPLAN.
bron: Redactioneel/Radar [AVROTROS]. door: Carlijn de Groot.

Hoe vraag je zorgtoeslag aan? Radar legt uit hoe het werkt en waar je op moet letten.

1. Heb je recht op zorgtoeslag?

Kom jij in aanmerking voor zorgtoeslag en zo ja, hoeveel ontvang je dan per maand?

• In 2018 moet je in ieder geval:

• 18 jaar of ouder zijn;

• een Nederlandse zorgverzekering hebben;

• de Nederlandse nationaliteit hebben of een geldige verblijfsvergunning;

• je (gezamenlijke) inkomen en eigen vermogen mogen niet te hoog zijn;

Gebruik de rekenhulp.

Met een rekenhulp van de Belastingdienst kun je kijken op hoeveel zorgtoeslag jij recht hebt.

Houd er rekening mee dat onder meer de volgende gegevens worden gevraagd:

Toeslagpartner.

Je moet onder meer invullen of je een toeslagpartner hebt. Dit kan bijvoorbeeld je echtgenoot of geregistreerde partner zijn. Maar het kan ook iemand zijn die op hetzelfde adres is ingeschreven. Heb je een toeslagpartner, dan heb je ook zijn of haar gegevens nodig om de proefberekening te maken.

Toetsingsinkomen.

Ontvang je salaris, uitkering en/of pensioen? Vul het totaalbedrag wat je krijgt aan inkomsten in bij 'toetsingsinkomen'.

Vermogen.

Je krijgt de vraag of je meer dan een bepaald bedrag aan spaargeld of beleggingen hebt. Is het bedrag te hoog, dan kan het zijn dat je geen zorgtoeslag ontvangt.

Vergeet niet: het gaat dus om een proefberekening. Er is geen rekening gehouden met bijzondere situaties.

2. Hoe vraag je zorgtoeslag aan?

Log in via deze link en volg alle stappen. Je moet inloggen met je DigiD. Houd je inkomensgegevens en informatie over je vermogen (en eventueel die van je toeslagpartner) bij de hand.

Let op: check altijd of je via de Belastingdienst je zorgtoeslag aanvraagt. Er zijn allerlei commerciële bedrijven actief die voor een paar tientjes je zorgtoeslag regelen. Toeslagen aanvragen bij de Belastingdienst kost niets. Je betaalt dus niet alleen onnodig veel geld voor iets dat eigenlijk gratis is, je moet ook je burgerservicenummer invoeren. Dat nummer is alleen bedoeld woord communicatie tussen de overheid en burgers.

3. En nu?

Als je de zorgtoeslag hebt aangevraagd, krijg je binnen 5 weken een brief via de Berichtenbox op MijnOverheid. Via Mijn toeslagen (klik op de blauwe knop met 'Inloggen Mijn toeslagen') kun je al zien hoeveel je gaat ontvangen en wanneer je voor het eerst het bedrag op je rekening krijgt. Meestal is dat de 20e van de maand ná de maand waarin je toeslag hebt aangevraagd.

Als je eenmaal zorgtoeslag hebt aangevraagd, en je blijft voldoen aan de voorwaarden, dan loopt de toeslag automatisch door. Geef het wel zelf door als er iets verandert in jouw situatie: als je bijvoorbeeld meer gaat verdienen of gaat samenwonen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je na een aantal maanden een flink bedrag moet terugbetalen.

4. Nog vragen?

Ga naar de site van de Belastingdienst. Je vindt hier meer informatie over bijvoorbeeld de definitieve berekening van je toeslagen, en wat je moet doen als je te veel ontvangen zorgtoeslag moet terugbetalen.

Problemen met de aanvraag.

Lukt het niet om zelf zorgtoeslag aan te vragen? Er zijn organisaties die je kunnen helpen. Denk aan: de gemeente, ouderenbonden en andere maatschappelijke organisaties.

Je kunt hier je woonplaats invullen om te kijken welke toeslagenservicepunten er bij jou in de buurt zijn. Je kunt ook met de Belastingtelefoon bellen: 0800 - 0543. Dit is gratis. Het nummer is van maandag tot en met donderdag bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Houd dan ook je burgerservicenummer bij de hand (die vind je bijvoorbeeld op je paspoort).

Noot: Dit is een artikel van 20 oktober 2017, door de redactie geüpdatet op 11 juni 2018.







ARTIKEL: IETS MINDER MENSEN ONTVANGEN LANGDURIGE ZORG.
bron: Redactioneel/Zorg.nu/ANP. door: Marlies van der Vloot.

In 2017 hebben 340.000 mensen langdurige zorg ontvangen, 5000 minder dan in 2015. 'Een verklaring hiervoor is dat mensen in 2017 minder snel in aanmerking kwamen voor zorg uit de Wet langdurige zorg dan in 2015', zegt Vektis Intelligence, het inlichtingencentrum voor de zorg dat dit heeft onderzocht.

De zorg die mensen ontvangen is daardoor ook intensiever, waardoor de kosten per persoon omhooggaan. Gemiddeld kostte iemand die in 2017 gebruikmaakte van langdurige zorg 57.000 euro per jaar. In 2015 bedroegen de jaarlijkse kosten per persoon 50.000 euro.

De Wet langdurige zorg is bedoeld voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking die blijvend 24 uur per dag zorg en/of toezicht nodig hebben. Er ging in 2017 19,2 miljard euro in om.







ARTIKEL: HOORTOESTELDRAGERS MINDER VAAK NAAR ZIEKENHUIS.
bron: Redactioneel/Doof.nl. door: Ton van Vugt.

Slechthorenden die een hoortoestel dragen zijn minder snel geneigd om naar de eerste hulp of naar het ziekenhuis te gaan dan slechthorenden die geen hoortoestel droegen, concludeerden Amerikaanse wetenschappers onlangs.

In hun recente studie verzamelden ze gegevens van 1300 slechthorende personen in de leeftijd van 65 tot 85.

Veel slechthorenden dragen geen hoortoestel.

Wat bleek nog meer? Ondanks dat ze allemaal zwaar slechthorend waren, droeg maar liefst 45% van de onderzochte groep geen hoortoestel. De mensen die wél een hoortoestel droegen gingen minder vaak naar het ziekenhuis dan mensen die géén hoortoestel droegen. Hoewel dit slechts om een percentage van 2% ging, is het volgens de onderzoekers wel significant.

Daarnaast verblijven de hoortoesteldragers die wél in het ziekenhuis belanden minimaal één dagdeel minder in het ziekenhuis dan de slechthorenden die geen hoortoestel dragen. Dit kan te maken hebben met een andere bevinding, namelijk dat de hoortoesteldragers eerder naar de huisarts gaan. De groep die geen hoortoestel draagt gaan minder vaak naar een huisarts, maar komen direct bij de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis terecht.

Zorgkosten.

Een opname in het ziekenhuis of bij de spoedeisende hulp kost natuurlijk veel meer geld dan een bezoek aan de huisarts en met name in Amerika is dit een heikel punt. Omdat hoortoestellen daar niet vergoed worden of hooguit voor een klein gedeelte. De onderzoekers willen met deze studie aangeven hoe belangrijk hoortoestellen zijn, en aantonen dat het investeren in vergoedingen voor hoortoestellen dus juist een kostenefficiënter kan zijn. Omdat de zorgkosten voor mensen die geen hoortoestel dragen uiteindelijk mogelijk veel hoger uitpakken. Hier moet nog wel verder onderzoek naar worden gedaan. Waarom slechthorenden zonder hoortoestel vaker naar het ziekenhuis gaan, is ook (nog) niet onderzocht.

Kijk voor meer informatie over het onderzoek op de website van Michigan Medicine.







ARTIKEL: MAAKT SMART TECHNOLOGY DAGELIJKS LEVEN ZELFSTANDIGER EN MAKKELIJKER?
bron: Redactioneel/Supportbeurs. door: Carlijn de Groot.

We kennen al de robot die stofzuigt of het gras maait. Nu al zijn de toepassingen van in staat om ons het leven thuis een stuk gemakkelijker en comfortabeler te maken.

Dankzij domotica kunnen mensen met een chronische ziekte of handicap langer zelfstandig blijven wonen. De ontwikkelingen op het gebied van smart technology staan niet stil. Wat staat ons nog meer te wachten in de nabije toekomst?

De opmars van ‘smart technology’.

Slimme technologieën zijn niet meer uit ons dagelijkse leven weg te denken. Muziek streamen, contactloos of via je telefoon betalen, televisieprogramma’s kijken wanneer het je uitkomt… dit en nog veel meer kan allemaal al dankzij de zogeheten ‘smart technology’. Smart technology maakt gebruik van slimme apparaten, zoals smartphones, laptops / tablets, smartwatches en bijvoorbeeld wearables. Door de ontwikkelingen op het vlak van Internet of Things, komen er steeds meer apparaten bij met een eigen verbinding met het internet, zodat ze zelfstandig taken kunnen uitvoeren. Denk aan een slimme koelkast die in de toekomst zelf een online bestelling plaatst als bijvoorbeeld de melk op is.

Ook in de zorg krijgt smart technology steeds meer voet aan de grond. Door besparingen en personeelstekort is er in de zorg nog maar weinig tijd over voor een praatje. Onder het mom van ‘participatiemaatschappij’ wordt er veel beroep gedaan op mantelzorgers en vrijwilligers, maar ook die lopen tegen de grenzen van hun mogelijkheden aan. Robots kunnen de zorg verbeteren en de kosten beperken. De komst van smart technology in de zorg wordt gezien als een win-win voor overheid, zorgsector en uiteindelijk ook de zorgbehoevenden.

Huishoudrobot komt er aan.

We staan aan de vooravond van de introductie van mogelijk één van de grootste revoluties: de huishoudrobot. Meer dan de stofzuigende robot, zal de huishoudrobot zich opwerpen als een échte assistent in het besturen van het huishouden. Zal de huishoudrobot ook de werkzaamheden van thuiszorg overnemen? Beeld je maar eens in: een robot die naar aanleiding van een sportafspraak in je agenda er voor zorgt dat je sportkleding netjes gewassen en opgevouwen in je sporttas klaarligt. Een robot die voor jou het huis schoonmaakt, de verlichting, verwarming en woningbeveiliging regelt en de boodschappen voor je doet. Een robot waarmee je zelfs een gesprek kunt voeren en die spelletjes met je speelt.

De toekomst is nabij.

Klinkt het je als science fiction in je oren? Ja, vast. Maar zo’n robot zou wel eens in de zeer nabije toekomst bij je thuis kunnen rondlopen. Google en Amazon zijn al volop bezig met deze volgende technologische stap. Zo is er al de Google Assistant; een app voor je smartphone die als een echte assistent afspraken voor je maakt, muziek voor je speelt en alle informatie in pacht heeft om je vragen te beantwoorden. Verschillende smarthomeproducten kunnen met jouw Google Assistent samenwerken, waardoor je met alleen je stem apparaten bedient.

Hoe slim is de smart technology?

Wie smart technology zegt, zegt ook artificial intelligence (AI). Door zelflerende algoritmen kunnen machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen én nieuwe dingen leren. Door patronen te herkennen en algoritmes te volgen, kunnen ze niet alleen zichzelf verbeteren maar ook jou als mens helemaal ‘doorgronden’. De robots van de (nabije) toekomst zullen misschien wel nog beter dan jijzelf weten wat je wilt, verkiest en nodig hebt. En hoewel dat natuurlijk wel handig is, zo’n assistent die al aan een half woord genoeg heeft om te weten wat je wilt, houdt dat natuurlijk toch ook enig risico in. Want wat als al die kennis in ‘verkeerde’ handen valt?!

Dit risico speelt overigens ook nu al. Want hoe goed is jouw Google Assistant, SIRI of Amazon’s Alexa beveiligd? Wat als alle apparaten die je dankzij slimme assistenten met je stem kunt besturen, gehackt worden? Word je dan ineens gegijzeld in je ‘smart home’?

Sta jij open voor smart technology en zal het jouw leven zelfstandiger maken?







ARTIKEL: DOE MEE AAN MIJNKWALITEITVANLEVEN.NL.
bron: Redactioneel/Mezzo. door: Marlies van der Vloot.

Mijnkwaliteitvanleven.nl is voor jezelf, voor elkaar en voor de samenleving. Met je persoonlijke overzicht ga je goed voorbereid in gesprek met je familie, zorgverlener of de gemeente.

Tegelijkertijd doe je mee aan een grootschalig onderzoek om de zorg te verbeteren.

Mijnkwaliteitvanleven.nl

Mijnkwaliteitvanleven.nl is voor mantelzorgers, mensen met een chronische ziekte of beperking en mensen die door het ouder worden beperkingen ervaren. Met de online vragenlijst breng je je eigen situatie in beeld.

De vragen zijn gericht op het dagelijkse leven, gezondheid en hoe je de zorg en omgeving daarbij waardeert. De anonieme resultaten brengen wij onder de aandacht bij beleidsmakers, gemeenten en zorgorganisaties.

Speciale vragenlijst over financiële gevolgen van het mantelzorgen: voor 15 augustus.

Meld je voor 15 augustus aan op Mijnkwaliteitvanleven.nl, dan kun je in de laatste week van augustus meedoen met een aantal aanvullende vragen specifiek gericht op de kosten die je maakt voor het zorgen voor een ander. Daarmee brengt Mezzo de ervaringen van mantelzorgers in Nederland onder de aandacht.

Naar de vragenlijst.

Help mee om de zorg in Nederland te verbeteren met Mijnkwaliteitvanleven.nl!

Doe je mee? Dan kun je je aanmelden via de website van Mijnkwaliteitvanleven.nl.







ARTIKEL: MEER SAMENWERKING NODIG VOOR EFFICIËNTE INZET VAN PERSONENALARMERING.
bron: Redactioneel/NIVEL. door: Ton van Vugt.

Wanneer gebruikers van een persoonlijke alarmknop beter weten hoe dit werkt en betrokken hulpdiensten beter samenwerken zou personenalarmering beter ingezet kunnen worden. Dit blijkt uit het Nivel-onderzoek waarin knelpunten in de spoedzorgketen rondom de inzet van personenalarmering zijn geïnventariseerd.

Voor tijdige en juiste opvolging bij alarmering zijn actuele contactgegevens van thuiszorgorganisaties en medische gegevens van cliënten nodig. Daarnaast is een goede spreekluisterverbinding nodig tussen cliënt en centralist. Op dit moment werken thuiszorgorganisaties en centrales voor personenalarmering slechts op incidentele basis samen bij het gebruik van personenalarmering en is er nauwelijks samenwerking met huisartsenposten. Hierdoor kan het gebeuren dat cliënten langer op hulp moeten wachten dan nodig is.

De verschillende partijen geven aan meer te willen gaan samenwerken om de efficiëntie te bevorderen. Hiervoor is structureel overleg en verbeterde informatie-uitwisseling tussen centrales voor personenalarmering, thuiszorgorganisaties en huisartsenposten nodig.

Onjuist gebruik door de cliënten.

Het komt regelmatig voor dat de gebruikers de zender (alarmknop) niet bij zich dragen of onterecht (per ongeluk of niet-spoed vragen) alarmeren. Ongeveer de helft van de meldingen betreft daadwerkelijk een alarmmelding. Hieruit blijkt dat gebruikers de personenalarmering vaak gebruiken, terwijl dit niet de bedoeling van het product is. De thuiszorgorganisaties zorgen grotendeels voor de opvolging van alarmmeldingen. Dit blijkt uit analyse van de databestanden van de centrales voor personenalarmering.

Cliënten voelen zich veilig.

Uit interviews met gebruikers blijkt dat personenalarmering een gevoel van veiligheid geeft en dat gebruikers vertrouwen hebben in het systeem. Daarmee ondersteunt personenalarmering ouderen om langer thuis te blijven wonen. Duidelijke uitleg over het dragen van de zender kan bijdragen aan een veiliger gebruik. Ook kan beter uitgelegd worden met wie contact wordt gelegd bij alarmering en welke zorgverlener komt als dat nodig is.

Aanbevelingen.

Een belangrijke volgende stap is dat relevante partijen met elkaar in gesprek gaan over de positionering van personenalarmering en welke typen meldingen er wel en niet mee afgehandeld zouden moeten worden. Daarnaast zouden partijen in gesprek moeten gaan over de financiering en de ideale samenwerking binnen de keten. De overheid, gemeenten en zorgverzekeraars kunnen niet ontbreken in deze discussie.

Roger Jongen, executive director van WDTM, de brancheorganisatie voor Technology Enabled Care, herkent veel van de resultaten die komen uit het onderzoek. WDTM zal een aantal aanbevelingen uit het rapport verwerken in de volgende releases van de modules van het WDTM Ketenkeumerk (Toegang, Mobiele alarmering, Triage), aldus Jongen. "Daarnaast ziet WDTM het als haar missie om de financieringsregels binnen de gehele keten van personenalarmering onder de loep te nemen zodat de perverse prikkels en onduidelijkheid geminimaliseerd worden. De inrichting van de professionele opvolging is een derde punt waarop WDTM zich komend jaar richt, en dat binnen het onderzoek duidelijk naar voren komt”.

Onderzoeksmethoden.

In dit onderzoek hebben wij de mate en kwaliteit van samenwerking geïnventariseerd tussen centrales voor personenalarmering, thuiszorgorganisaties en HAP rondom personenalarmering in de regio’s Zuidoost Brabant en Rotterdam. Hiervoor zijn wij in gesprek gegaan met diverse professionals uit deze organisaties, hebben wij casussen besproken met centralisten en hebben wij databestanden geanalyseerd. Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van ZonMw.







ARTIKEL: STAATSSECRETARIS KNOPS: MEER AANDACHT VOOR TOEGANKELIJKE WEBSITES.
bron: Redactioneel/Gemeente.nu/Bartiméus. door: Carlijn de Groot.

Staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken erkent dat de toegankelijkheid van gemeentewebsites nog niet de hoogste prioriteit heeft. Wel verwacht hij binnenkort meer aandacht hiervoor, als gevolg van nieuwe regels.

Dat de websites van gemeenten toegankelijk moeten zijn voor iedereen, ook voor mensen met beperkingen, daarover is iedereen het eigenlijk wel eens. Maar, schrijft Knops in antwoord op Kamervragen: ‘De brede onderschrijving van het uitgangspunt leidt tot dusverre niet bij alle overheidsinstanties tot het maken van plannen of concrete acties. In de dagelijkse praktijk wordt regelmatig aan andere onderwerpen een hogere prioriteit toegekend dan aan webtoegankelijkheid. Dat geldt ook voor het beschikbaar maken van middelen.’

Nieuwe wetgeving.

Gemeenten zijn al sinds 2008 verplicht hun site toegankelijk te maken, maar daarop staan geen sancties. Nieuwe Europese wetgeving bepaalt echter dat er een ‘adequate en doeltreffende handhavingsprocedure beschikbaar komt’ voor overheden die webtoegankelijkheid aan hun laars lappen. Nederland implementeert deze richtlijn in het onlangs gepubliceerde 'Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid'. Dat treedt formeel op 1 juli in werking, maar vervolgens duurt het nog wel even voordat gemeenten er écht aan moeten voldoen.

Wachten op Brussel.

Zo wordt nog gewacht op nadere instructies uit Brussel. ‘Op dit moment is er nog geen volledig beeld, mede omdat de exacte eisen waaraan toegankelijkheidsverklaringen moeten voldoen nog door de Europese Commissie moeten worden vastgesteld,’ schrijft Knops. Ook over het toezicht en de rapportagemethode ontbreekt nog helderheid, en bovendien bestaat er kans dat de Commissie de toegankelijkheidsnorm EN 301 549 nog gaat ‘actualiseren of vervangen’, zo blijkt uit het besluit.

Gefaseerd.

Het besluit treedt in ieder geval gefaseerd in werking voor verschillende websites en apps. Websites die vanaf 23 september dit jaar worden gepubliceerd, worden als eerste onderworpen aan de nieuwe regels: deze moeten een jaar later voldoen aan de normen. Oudere websites vallen pas in september 2020 onder het nieuwe regime, mobiele applicaties in september 2021.







ARTIKEL: GGD ZIET OPVALLENDE TOENAME VAN SCHURFT ONDER STUDENTEN.
bron: Redactioneel/GGD/NU.nl/ANP. door: Marlies van der Vloot.

Het aantal gevallen van schurft neemt toe onder studenten. GGD's door heel Nederland hebben de afgelopen maanden meldingen gekregen van honderden studenten met de aandoening die jeuk en huiduitslag veroorzaakt.

Infectiedeskundige Jan van der Have van de GGD Groningen heeft een bericht daarover van NOS op 3 bevestigd.

De toename is geconstateerd door onder meer GGD's in Groningen, Leiden, Utrecht en Den Haag. Het exacte aantal gevallen is niet te achterhalen, omdat schurft geen ernstige ziekte is en artsen daarom geen meldingsplicht hebben.

"De toename is opvallend te noemen", aldus Van der Have. "Schurft is een ziekte die niet meer in 2018 past. Wie simpele hygiënische basisregels in acht neemt, zoals elke week je beddengoed wassen, hoeft nergens voor te vrezen."

Schurft duikt op: zo voorkom en bestrijd je het De schurft duikt op: zo voorkom en bestrijd je het

Eitjes en uitwerpselen.

Schurft ontstaat doordat minuscule mijten zich onder de huid nestelen. Hier laten zij eitjes en uitwerpselen achter, die irritatie en de huiduitslag veroorzaken.

De ziekte wordt meestal overgedragen via matrassen of beddengoed waarin de mijten zich hebben genesteld. "Het kan ook worden overgedragen door huid-op-huidcontact", legt Van der Have uit.

"Maar veel waarschijnlijker is het dat de geïnfecteerde studenten in een vies bed hebben gelegen. Veel GGD's constateren ook dat veel patiënten na één of twee maanden weer terugkeren bij de arts, omdat zij opnieuw last hebben van schurft."

Gebrekkige opvoeding.

Een wetenschappelijke verklaring heeft de infectiedeskundige niet voor de toename. "Dat studenten hygiëne niet als hoogste prioriteit zien, is van alle tijden", aldus Van der Have.

"Maar in het verleden gaf moeder haar zoon of dochter vaak nog een aantal basistips mee voor het huishouden, zoals het regelmatig wassen van de lakens of kleding. Dat soort praktische adviezen schieten er tegenwoordig vaak bij in", stelt de infectiedeskundige. "Zelfstandigheid is het grootste goed, dus kinderen moeten op kamers lekker zelf uitzoeken hoe zij hun leven vormgeven."







ARTIKEL: PARACETAMOL EN IBUPROFEN GEBRUIKEN OP EEN VERANTWOORDE MANIER.
bron: Redactioneel/Radar/Zorg.nu. door: Ton van Vugt.

Waarvoor gebruik je paracetamol, en waarvoor gebruik je ibuprofen? Hoeveel mag je daarvan slikken? Hoe gebruik je pijnstillers op een verantwoorde manier? Het blijkt dat mensen slecht op de hoogte zijn van de 'regels' omtrent het gebruik van pijnstillers.

Het gebruik van pijnstillers is niet helemaal zonder risico's. Overmatig gebruik kan onder andere zorgen voor maagzweren en maagbloedingen. Uit onderzoek van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik blijkt dat de risico's bij veel mensen niet bekend zijn. Dat terwijl veel mensen niet per se advies willen bij de aanschaf van pijnstillers. Drogist Linda Harms zegt in een uitzending van Radar: 'Wanneer wij een kassacheck uitvoeren en vragen of ze advies willen, wijzen ze dit vaak af'. Bij navraag blijkt dat veel klachten in veel gevallen geen idee hebben wanneer ze welke pijnstillers moeten gebruiken en hoeveel tabletten ze mogen slikken.

Hoofdpijn door te veel paracetamol of ibuprofen.

Je kunt zelfs hoofdpijn krijgen van dagelijks te veel paracetamol of ibuprofen. Dat vertelt neuroloog Willem Oerlemans in Radar. Hij werkt in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort en ziet in het hoofdpijncentrum patiënten met chronische hoofdpijn die op dagelijkse basis te veel pijnstillers nemen. 'Ze zien het niet als een probleem. Het komt als een donderslag bij heldere hemel als ik zeg dat dit hun hoofdpijn juist kan verergeren. Als de paracetamol is uitgewerkt, komt de hoofdpijn weer, nemen ze weer paracetamol, enzovoort. Op een gegeven moment leidt dit patroon tot een verergering en aanwakkering van de hoofdpijn die ze al hadden. Ik zie dit bij 25 tot 30 procent van nieuwe patiënten die ik zie tijdens mijn spreekuur.'

De juiste informatie over het gebruik van pijnstillers:

Paracetamol.

Paracetamol gebruik je tegen pijn, zoals hoofdpijn, spierpijn, keelpijn, oorpijn, migraine en menstruatieklachten. Ook verlaagt het koorts en kan het helpen bij griep en verkoudheid.

Gebruik je paracetamol incidenteel? Dan mag je 6 tot 8 keer per etmaal (24 uur) een tablet van 500 milligram. Tussen de doseringen moet minimaal 3 tot 4 uur zitten. Binnen een halfuur moet een tablet gaan werken, een zetpil binnen een uur. Bij chronisch gebruik is de maximale dosis per etmaal 6 x 500 milligram.

Meerdere weken achter elkaar een hoge dosering paracetamol gebruiken kan zorgen voor schade aan de lever, nieren en/of bloed. Zorg dat je naast paracetamol geen andere pijnstillers slikt, je kunt dan te veel binnenkrijgen.

Ibuprofen.

Ibuprofen werkt ontstekingsremmend, stilt de pijn en verlaagt koorts. Je kunt het gebruiken bij bijvoorbeeld gewrichtspijn, hoofdpijn, migraine, menstruatieklachten en spierpijn. Ook bij griep en verkoudheid kan ibuprofen werken.

Je mag maximaal 6 x 200 milligram of 3 x 400 milligram ibuprofen per dag. Het midden werkt na een half uur tot een uur. De werking houdt acht uur aan. Bij zetpillen werkt het pas na twee tot drie uur, maar houdt de werking ongeveer twaalf uur aan.

Bij het gebruik van ibuprofen heb je kans op maag- en darmzweren en bloedingen. Ben je ouder dan 70 jaar en heb je eerder een maag- of darmzweer gehad? Of gebruik je anti-bloedstollingsmedicijnen? Dan heb je een maagbeschermer nodig wanneer je ibuprofen neemt.

Pas op met alcohol in combinatie met ibuprofen. Dit kan de kans op maagklachten vergroten.

Ook de combinatie met andere medicijnen geeft soms bijwerkingen. Overleg met je arts, apotheek of drogisterij.

Het gebruik van ibuprofen kan schadelijk zijn tijdens de zwangerschap. Overleg als je zwanger bent met je huisarts voordat je ibuprofen neemt.

Noot: Dit is een artikel uit november 2017, gecontroleerd door de redactie op 8 juni 2018.







ARTIKEL: NS VRAAGT TOESLAG BIJ SERVICEBALIE ONDANKS PROTEST.
bron: Redactioneel/Radar [AVROTROS]. door: Carlijn de Groot.

NS gaat ondanks protest van FNV Spoor toch een toeslag van 50 eurocent in rekening brengen bij reizigers die hun reissaldo bij de servicebalie willen opladen. FNV Spoor bood de NS-directie maandag tevergeefs een petitie aan tegen deze maatregel. De NS ging in gesprek met FNV Spoor en zeven NS-medewerkers, maar kwam niet terug op de beslissing. 'Teleurstellend', zegt Christa Burger van FNV Spoor: 'We zijn gehoord maar er is niet geluisterd.'

De bond beraadt zich op vervolgacties vóór invoering van de maatregel. Koen Sueters, directeur Service en Operatie van de NS, nam de petitie in ontvangst. Volgens hem is de servicebalie een kostbaar middel om relatief simpele handelingen te verrichten. 'We willen stimuleren dat reizigers voor eenvoudige handelingen vaker gebruikmaken van de automaten of dit online regelen.' Het hoort bij service-verlenen om keuzes te maken, om zo het vervoer zo betaalbaar mogelijk te houden, aldus de NS.

Petitie getekend door 12.000 reizigers.

De NS wil vanaf 2 juli 50 eurocent in rekening brengen bij reizigers die hun saldo bij de servicebalie laten opwaarderen. Opwaarderen bij de automaat blijft gratis. De door FNV Spoor opgezette petitie tegen dit besluit werd ondertekend door 12.000 reizigers en enkele honderden NS-werknemers.

'Kwetsbare groepen nog steeds benadeeld'

Rolstoelgebruikers, reizigers ouder dan 75 jaar of reizigers met een visuele beperking hoeven de toeslag niet te betalen. Desalniettemin vindt FNV Spoor dat de maatregel kwetsbare groepen benadeelt, zoals laaggeletterden en mensen met een laag inkomen, die bij de balie een minimaal bedrag op de kaart laten zetten. 'Zij worden straks gestraft met een boete', zegt Burger.







ARTIKEL: WLZ-INKOOPBELEID 2019 GEPUBLICEERD.
bron: Redactioneel/ActiZ. door: Marlies van der Vloot.

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft op 1 juni de Aanvulling 2019 Inkoopkader voor de Wet langdurige zorg (Wlz) gepubliceerd. Zorgkantoren hebben aanvullend het Wlz-inkoopbeleid voor het eigen werkgebied bekendgemaakt. Onderdeel van het inkoopbeleid zijn de extra middelen voor verpleeghuiszorg.

Zorgverzekeraars Nederland heeft op haar site de Aanvulling 2019 Inkoopkader Wlz gepubliceerd. Het landelijke inkoopkader 2018 – 2020 dat vorig jaar voor de periode voor 3 jaar is gepubliceerd blijft van toepassing. De nieuwe ontwikkelingen die vragen om een aanvulling van het inkoopbeleid heeft ZN in de Aanvulling 2019 Inkoopkader Wlz vastgelegd. Een specifiek onderdeel van de Aanvulling 2019 is de extra middelen die voor verpleeghuiszorg via een kwaliteitsbudget beschikbaar komen. Daarin zijn afspraken opgenomen die ActiZ met ZN en VWS hebben gemaakt over het inkoopbeleid, zie ook het nieuwsbericht dat op 1 juni jl. samen met ZN is uitgegaan.

Reguliere inkoopbeleid.

In het reguliere inkoopbeleid zijn er twee belangrijke wijzigingen:

1. Het contracteren van de fysieke locatie (intramurale zorg en geclusterd VPT) per regio is het uitgangspunt voor inkoop Wlz 2019;

2. De NHC/NIC wordt in 2019 voor 100% vergoed.

Extra middelen verpleeghuiszorg.

Voor de implementatie van het kwaliteitskader komt in 2019 een bedrag van 600 miljoen euro beschikbaar. Dit is circa 6% van het Wlz-budget voor onze branche. De 600 miljoen komt bovenop de 435 miljoen die in 2018 aan de tarieven is toegevoegd. De middelen voor 2019 komen beschikbaar via een kwaliteitsbudget. Vanaf 1 september tot en met uiterlijk 31 december 2018 kunt u hiervoor plannen indienen bij het zorgkantoor. Zorgkantoren zullen deze plannen in principe binnen 6 weken beoordelen, zodat zorgorganisaties zo snel mogelijk duidelijkheid hebben over de begroting voor 2019. ZN publiceert nog een verantwoordingsmodel waarover afstemming met ActiZ plaatsvindt en een toelichting op het proces van aanlevering van het verantwoordingsmodel.

De definitie van zorgpersoneel zoals opgenomen in het programmaplan ‘Thuis in het verpleeghuis’ van minister De Jonge blijft gehandhaafd. Dit is conform de wens van ActiZ. Dit betekent dat er geen limitatieve lijst komt en dat aanbieders extra personeel in het gesprek met het zorgkantoor moeten verantwoorden op basis van een format personeelssamenstelling. ZN zal haar leden adviseren om dit te beoordelen op basis van de bedoeling van het kwaliteitskader. Zorgpersoneel is daarbij personeel dat bijdraagt aan het verhogen van de kwaliteit van zorg voor cliënten.

Wlz-inkoopbeleid 2019 zorgkantoren.

Op de sites van de zorgkantoren zijn de Wlz-inkoopdocumenten 2019 beschikbaar die van toepassing zijn op de werkgebieden van de zorgkantoren als aanvullingen op het landelijke inkoopkader Het gaat om de volgende linken naar de sites:

Zilveren Kruis
CZ
Menzis
VGZ
DSW
Zorg & Zekerheid
De Friesland
Midden IJssel

ActiZ ondersteunt zorgorganisaties bij de verkoop van de Wlz-zorg en de afspraken met het zorgkantoor, zie hiervoor de nadere informatie over de ondersteuning.







ARTIKEL: VEELBELOVENDE ZORG, MEDICIJNEN EN HULPMIDDELEN SNELLER BIJ PATIËNT.
bron: Redactioneel/Supportbeurs. door: Ton van Vugt.

In de medische wereld staan ontwikkelingen niet stil. Je hoort regelmatig over baanbrekende medische doorbraken, maar eigenlijk merk je er in de dagelijkse praktijk niet zo veel van.

Dat komt omdat veel nieuwe zorgideeën véél tijd nodig hebben om uiteindelijk op de markt te komen en het nog veel langer duurt eer ze vergoed worden.

Dat moet sneller kunnen.

Daarom wil minister Bruins van Medische Zorg het makkelijker maken dat nieuwe medische hulpmiddelen in het basispakket voor verzekerde zorg terecht komen.

Lang wachten op vernieuwing in de zorg.

Als je dag in dag uit met een chronische ziekte of handicap moet leven, kijk je uit naar medicijnen, hulpmiddelen of behandelwijzen die je leven gemakkelijker of comfortabeler maken. Als je hoort over medicatie met minder vervelende bijwerkingen, nieuwe technieken waardoor operaties minder ingrijpend verlopen,… dan wil je daar natuurlijk liefst zo snel mogelijk gebruik van maken. Dat is nu absoluut nog niet het geval.

Veel van de zogeheten ‘veelbelovende zorg’ blijft vaak in de ontwikkelfase steken, omdat het onderzoek om het laatste stapje richting het basispakket en de patiënt te overbruggen te ‘ingewikkeld, duur en tijdrovend’ is. Vooral voor kleinere bedrijven, individuele onderzoekers of ziekenhuizen is dat een reden om af te haken. En dat is een kwalijke zaak, want in tegenstelling tot wat je zou denken met ‘reuzen’ als Philips, Siemens en Medtronic op de markt, wordt 95 procent van de medische vernieuwingen juist bedacht door deze kleinere ziekenhuizen, start-ups of mkb’ers. Medische doorbraken vinden hun oorsprong vaak in een idee van een onderzoeker in een academisch ziekenhuis of technische universiteit. Om dit idee te realiseren, wordt een bedrijf(je) opgericht. Maar de strenge, uitgebreide eisen voor wetenschappelijk onderzoek en het bijbehorende papierwerk vormen vaak te grote drempels. En dus komt veelbelovende zorg nooit bij de patiënt die er behoefte aan heeft, terecht.

Subsidieregeling veelbelovende zorg.

Minister Bruins stelt jaarlijks een fonds met 105 miljoen euro beschikbaar, om ontwikkelaars van nieuwe zorgideeën te helpen bij het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. Op die manier zou jij als patiënt veel sneller een beroep moeten kunnen doen op veelbelovende behandelingen, technieken, medicijnen en hulpmiddelen.

Het totale bedrag komt ten goede aan drie regelingen.

Nieuwe behandelingen, hulpmiddelen en medische technologie

De eerste regeling is er voor veelbelovende nieuwe technologieën, behandelingen en hulpmiddelen die over het algemeen al tot de markt zijn toegelaten maar die nog niet in het basispakket van de zorgverzekeraar zijn terecht gekomen. En dat is wel belangrijk, omdat veel patiënten verstoken blijven van experimentele innovaties als ze geheel zelf voor de (hoge) kosten moeten opdraaien.

Om in het basispakket te komen, moet eerst door onderzoek aangetoond worden dat de zorginnovatie echt een meerwaarde heeft ten aanzien van bestaande middelen. Dergelijk onderzoek is duur, vergt veel expertise en duurt meerdere jaren. Het geld uit het subsidiefonds kan door de ontwikkelaars gebruikt worden om dit onderzoek en de gemaakte zorgkosten tijdens het onderzoek te dekken. Ook moeten ‘niet alle patiënten meteen kunnen meedoen met het voorlopig onderzoek’, maar volstaan kleinere pilotstudies. Om te vermijden dat hulpmiddelen die niet erg effectief zijn toch met geld van het kabinet getest worden, komt er een beoordelingscommissie van het Zorginstituut met ZonMW.

Nieuwe geneesmiddelen.

Voor geneesmiddelen roept Bruins een aparte regeling in het leven. Dit komt omdat de toelatingseisen voor geneesmiddelen nu al veel strenger zijn dan bijvoorbeeld voor medische hulpmiddelen. Wie nieuwe geneesmiddelen op de markt wil brengen, moet daar eerst (grote) studies met mensen voor gedaan hebben, daarna controleert de Europese toezichthouder EMA de effectiviteit en veiligheid van de medicatie. Onder de nieuwe subsidieregeling van Bruins vallen niet alle geneesmiddelen, maar sommige potentieel veelbelovende geneesmiddelen die bijvoorbeeld door de EMA voorwaardelijk tot de markt zijn toegelaten (de zogeheten ‘conditionals’) en sommige weesgeneesmiddelen (middelen voor zeldzame ziektes).

Zorgevaluatie bestaande zorg.

Wanneer dankzij de subsidieregeling meer nieuwe, betere middelen, behandelingen en geneesmiddelen op de markt gaan komen en/of vergoed worden, is het belangrijk om de effectiviteit en meerwaarde van de huidige vergoede zorg kritisch te bekijken. Zorg die in het basispakket is terechtgekomen, moet continu geëvalueerd worden. Want wie wil nu onnodige zorg in het basispakket? Daar heb je als patiënt niets aan en het kost alleen maar geld. Geld dat beter besteed kan worden aan de ontwikkeling van betere interventies.

Ook voor deze continue evaluatie van bestaande zorg, kan geld uit de subsidieregeling aangewend worden. Dit komt niet alleen de kwaliteit van de zorg ten goede, maar draagt ook bij aan de kostenbeheersing van de zorg.







ARTIKEL: ÉÉN OP DE VIJF ZONNEBRANDSPRAYS BIEDT TE WEINIG BESCHERMING.
bron: Redactioneel/Consumentenbond/BN De Stem/ANP. door: Carlijn de Groot.

Zonnebrandsprays met factor 30 bieden niet allemaal de beloofde bescherming. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Drie sprays kregen zelfs een regelrechte onvoldoende.

De Consumentenbond beoordeelde de bescherming tegen uv A- en uv B-straling, het gebruiksgemak en het etiket van 15 zonnebrandsprays. Twee sprays, van respectievelijk het merk Australian Gold en Lucovitaal, bleven steken op een factor 15 en 19. Ook Lovea kreeg een onvoldoende, omdat het niet genoeg beschermt tegen uv A-straling.

,,Helaas kunnen consumenten niet altijd blind vertrouwen op de factor die op zonnebrandsprays staat. Dit is kwalijk omdat consumenten dit lastig zelf kunnen controleren. Ze denken goed beschermd te zijn, maar verbranden alsnog. Een te lage factor kan op korte en op lange termijn schade toebrengen aan de huid'', zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

'Geen vertrouwen in testresultaten'

Lucovitaal, een van de sprays die worden afgeraden door de Consumentenbond, reageert op de resultaten: ,,Lucovitaal heeft geen vertrouwen in de testresultaten zoals gepresenteerd door de consumentenbond. Wij hanteren een strikte kwaliteitscontrole waaruit blijkt dat de ingrediënten zorgen voor een SPF van 31,2." Lucovitaal verwijst ook naar het bericht van de Nederlandse Cosmetica Vereniging, wat gepubliceerd werd als reactie op het onderzoek van de Consumentenbond.

Ook Lovea is het er niet mee eens: ,,In het door de Consumentenbond gedeelde testrapport heeft zij een UVA-waarde van 6,4 op ons product gemeten met behulp van de ISO-norm 24443: 2012 (in vitro). Ons Organic Suncare-product LOVEA NATURE bevat echter een mineraalfilter, op basis van titaniumdioxide. Deze mineraalfilters dienen op een andere manier getest te worden. Dit UVA-resultaat komt niet overeen met de resultaten verkregen uit een onafhankelijk laboratorium, aangesteld door LOVEA, die op 5 april 2018 met de Consumentenbond zijn gedeeld."

Allergenen.

Bij de sprays van Etos, Lancaster, Ladival en Lucovitaal zorgden specifieke allergenen of hormoonverstorende stoffen voor een lager testoordeel. De sprays van P20 en Louis Widmer bevatten zelfs een hormoonverstorend ingrediënt dat de EU afraadt in sprays en deze werden daarom uitgesloten van de test. Lucovitaal is het niet met de conclusie van de Consumentenbond eens: ,,De gebruikte stoffen zijn allemaal veilig bevonden voor gebruik en zijn notabene wettelijk gereguleerd voor gebruik."

De sprays van Garnier en Vision kwamen het gunstigst uit de test en ook de spray van Kruidvat kreeg een bijzondere notering. De volledige lijst van geteste crèmes is te vinden in de Consumentengids van juni of via de website van de Consumentenbond.

Vorig jaar deed de Consumentenbond al onderzoek naar zonnebrandcrèmes. Ook die bleken lang niet altijd de beloofde bescherming te bieden. Opvallend was dat vrijwel alle goedkopere middelen beter presteerden dan de duurste.







ARTIKEL: NEDERLANDSE APP OM HUIDKANKER TE BEOORDELEN IS ONBETROUWBAAR.
bron: Redactioneel/NU.nl/ANP MediaWatch. door: Marlies van der Vloot.

De Nederlandse smartphoneapp SkinVision zou ongeschikt zijn om een betrouwbaar oordeel te vellen over het risico op huidkanker, stelt de beroepsvereniging voor dermatologen NVDV in een onderzoek.

In twee derde van de gevallen kende de app een plekje onnodig een te hoog risico toe, schrijven de onderzoekers. Hun onderzoek verschijnt eind juni in het vakblad van NVDV.

SkinVision biedt gebruikers de mogelijkheid om tegen betaling een foto van een plekje op de huid te laten beoordelen. Met de kleuren rood, geel en groen toont de app hoe groot het risico op huidkanker is. Dezelfde plekjes werden voor het onderzoek bekeken door dermatologen van vier academische centra, zonder dat zij de uitslag van de app wisten.

De onderzoekers beoordeelden op de huid van 125 personen in totaal 199 verdachte plekjes. In bijna de helft (45 procent) van de gevallen lukte het niet om binnen vijf pogingen een geschikte foto voor de app te maken. "Dit zagen we ook terug in andere onderzoeken naar deze app, maar is daarbij is de foutmarge ongeveer een kwart", zegt dermatoloog en onderzoeker Nicole Kukutsch van het Leids Universitair Medisch Centrum.

"Waarom het in ons onderzoek wat hoger uitvalt, weet ik niet precies. Mogelijk is de oorzaak dat wij de deelnemers aan ons onderzoek zelf hebben laten fotograferen, net zoals in de praktijk gebeurt."

Haar.

Erik de Heus, de directeur van SkinVision, erkent aan NU.nl dat het maken van een foto niet altijd wil lukken. "De oorzaak daarvan kan zijn dat er te veel haar op de huid zit, of dat de lichtinval niet goed genoeg is om de app automatisch een foto te laten maken", verklaart hij.

Volgens hem gaat het in 70 procent van de gevallen wel goed. "We hebben liever dat de app helemaal geen foto maakt, dan een foto opstuurt die niet goed geanalyseerd kan worden."

Risico.

Van de overgebleven 109 plekjes kende de app in 34 en 30 gevallen respectievelijk de kleuren groen en geel toe. Bij 45 plekjes toonde de app een hoog risico.

In ruim twee derde van de gevallen toonde de SkinVision-app volgens de onderzoekers onterecht een hoog of gemiddeld risico. Een dermatoloog beoordeelde 30 'rode' plekjes en 21 'gele' plekjes als een onschadelijke moedervlek.

"Dat is een heel hoge foutmarge", zegt Kukutsch. "Daarmee maakt de app mensen tot patiënt die geen patiënt zijn. Mensen worden ongerust en bezoeken misschien de huisarts, terwijl het in veel gevallen om een compleet onschuldig plekje gaat."

De Heus zegt dat SkinVision een oordeel met een hoog risico altijd binnen 48 uur laat opvolgen door een menselijke dermatoloog. Die baseert zijn oordeel op basis van de gemaakte foto en de door de computer geleverde score.

Het resultaat van de app kwam in zes gevallen van hoog risico (13 procent) wel overeen met het oordeel van de dermatoloog. Van de 45 rode plekjes werden in totaal 38 stuks door een mens als laag risico beoordeeld. Volgens De Heus worden daadwerkelijke gevallen van huidkanker in negen van de tien gevallen ontdekt.

Onrust.

De onderzoekers vrezen dat het gebruik van dit soort apps onnodig tot onrust leidt. "Het enige voordeel dat ik zie, is dat gebruikers regelmatig een foto van een plekje te maken om de ontwikkeling ervan bij te houden", zegt Kukutsch. "Dat kan handig zijn."

Daarnaast benadrukt ze dat een melanoom, de kwaadaardigste vorm van huidkanker, zich in meer dan de helft van de gevallen niet ontwikkelt uit een bestaand plekje, maar ontstaat op de gewone huid.

De Heus noemt het onderzoek naar de app van SkinVision "volledig ondeugdelijk" en insinueert een hetze tegen het bedrijf.







ARTIKEL: OPVOEDEN IN AANDACHT: VOOR OUDERS MET EEN KIND MET EEN VISUELE BEPERKING.
bron: Redactioneel/Koninklijke Visio. door: Ton van Vugt.

Opvoeden in aandacht... wie wil dat nou niet? Bewust en op een ontspannen manier uw grenzen aangeven.

Duidelijk zijn, zonder de stress en gejaagdheid de overhand te laten hebben. En als het even kan ook tijd voor jezelf organiseren. Leer het in deze training van Visio Breda.

Krijg inzicht in uw handelen.

Opvoeden in aandacht is een leerzame training met onderbouwde theorie om inzicht te verkrijgen in uw eigen handelen en bijkomende emoties. Met oefeningen en thuiswerkopdrachten merkt u direct resultaat.

Vijf avonden.

Tijdens deze training van vijf avonden brengen we samen met u in kaart wat uw doel is en wat u wilt leren/veranderen in uw rol als ouder. We staan er ook bij stil dat u niet altijd alles kan, dat niet alles lukt of gaat zoals u had bedacht. Hoe komt het dat we vaak zo streng zijn voor onszelf? Maar vergeet niet datgene (en diegene) waar u trots op bent, energie van krijgt en bouw dit verder uit.

We starten dit najaar.

In het najaar start deze training voor ouders met een slechtziend of blind kind bij Visio Breda. Neem contact op met Amy Dchar via amydchar@visio.org als u wilt deelnemen aan of meer weten over deze training.







ARTIKEL: 60 JAAR WERELDDOVENDAG.
bron: Redactioneel/Doof.nl. door: Carlijn de Groot.

Op zaterdagmiddag 29 september 2018 vindt voor de 60e keer WerelddDovenDag plaats in Leeuwarden.

Met tal van workshops, lezingen en activiteiten, een informatiemarkt en een dove ondernemers markt, belooft het een interessante dag te worden. Met als spetterende afsluiting een MuteSounds party.

60 jaar WereldDovenDag, en nu?

De Nederlandse dovengemeenschap mag trots zijn op wat er de afgelopen jaren is bereikt. Dat er steeds meer dove ondernemers zijn bijvoorbeeld. En dat onze toegang tot de maatschappij en media aanzienlijk is verbeterd. Veel doven zijn tegenwoordig autonoom, zelfredzaam en zichtbaar in de maatschappij. Men kan niet meer om ons heen! Een jubileum is een mooie gelegenheid om onze successen te vieren, maar ook een moment om stil te staan bij de toekomst. Het thema van deze jubileumeditie is dan ook 60 jaar WereldDovenDag, en nu? Wat betekenen huidige maatschappelijke ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de opkomst van het CI, voor onze gemeenschap? Dove kinderen in het reguliere onderwijs zorgt er ook voor dat de dovengemeenschap verandert. Hoe gaan we hiermee om?

Programma.

Op de 60e editie van WereldDovenDag staan er drie onderwerpen centraal: taal, cultuur en gemeenschap. Er worden lezingen gegeven die betrekking hebben op deze onderwerpen. Ook zal het publiek betrokken worden en uitgedaagd worden na te denken over hetgeen verteld is. Verder zijn er diverse activiteiten voor jong en oud en kunt u kennis maken met dove ondernemers en organisaties! Daarnaast reiken we op 29 september ook de bekende jaarprijs Dovenschap uit. Vanaf 10:30 zijn bezoekers welkom in de Neushoorn in Leeuwarden (Ruiterskwartier 41). De middag wordt om 17:00 afgesloten, dan wordt de locatie omgebouwd tot een zintuigenprikkelend feestje.

MuteSounds Party.

Zestig jaar WereldDovenDag kan natuurlijk niet voorbij gaan zonder een feestje. Daarom wordt er in de avond een groot feest georganiseerd door MuteSounds! Denk aan: Keiharde bass op een legendarische trilvloer, vette Dj’s, visuals en heel veel leuke mensen! Tickets (€10,-) zijn binnenkort verkrijgbaar via de website van de feestlocatie, De Neushoorn.

Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa.

Leeuwarden is niet voor niets de locatie van WereldDovenDag 2018. Dit jaar is Leeuwarden namelijk Culturele Hoofdstad van Europa. In de laatste week van september worden er in heel Leeuwarden diverse activiteiten gepland voor doven en slechthorenden en HOOR Friesland heeft Dovenschap gevraagd om deze editie Wereld Doven Dag in Leeuwarden te mogen organiseren. Meer informatie over alle projecten die Leeuwarden dit jaar organiseert? Check dan de website: hoorlf2018.nl.

Dove ondernemer? Meld je aan!

Ben jij een dove ondernemer en wil je helpen WereldDovenDag tot een succes te maken? Meld je dan aan! Je kunt op verschillende manieren deel uitmaken van het programma: bijvoorbeeld als onderdeel van de informatiemarkt of ondernemersmarkt, of door het geven van een lezing of workshop. Voor meer informatie kun je mailen naar wdd@dovenschap.nl.

Zaterdag 29 september 2018 | WDD 10:30 tot 17:00 | MuteSounds party 21:00 – 03:00

De Neushoorn, Ruiterskwartier 41, Leeuwarden

Organisatoren: Dovenschap, Hoor Friesland en 125Procent

Mede mogelijk gemaakt door Koninklijke Kentalis, Pento Audiologisch Centrum, Cornelia Stichting, Stichting voor het Dove Kind, Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind, Gemeente Leeuwarden, Provincie Fryslân, Het Nieuw Stads Weeshuis, Prins Bernhard Cultuurfonds, Old Burger Weeshuis.







ARTIKEL: NIVEL ONDERZOEKSPROGRAMMA 2018-2021 NU BESCHIKBAAR.
bron: Redactioneel/NIVEL. door: Marlies van der Vloot.

Nivel-onderzoek draagt bij aan vernieuwingen en verbeteringen in de gezondheidszorg. Maar hoe doen we onderzoek en op welke thema’s? In de uitgave Nivel Onderzoeksprogramma 2018-2021 maakt u kennis met onze programmaleiders en werkwijzen en leest u waar we ons komende jaren voor in gaan zetten.

Het Nivel doet onderzoek dat in de praktijk gebruikt moet kunnen worden en bijdraagt aan een betere zorg voor patiënten en burgers. Hiermee bevinden we ons op het snijvlak van wetenschap, beleid en de zorgwerkvloer. We luisteren niet alleen naar hoe patiënten de zorg ervaren, of wat professionals nodig hebben, maar kijken ook naar het gezondheidszorgsysteem in zijn geheel.

Trends in de zorg.

Onze onderzoeksthema’s bepalen we aan de hand van de trends in de zorg. De komende jaren zetten we onder andere in op relevante vraagstukken, zoals: de toenemende druk op mantelzorgers, het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare groepen en hoe taken beter verdeeld kunnen worden onder professionals om de krapte op de arbeidsmarkt beter op te vangen. Maar ook nieuwe technologische mogelijkheden zullen de zorg en onderlinge relaties tussen zorgverleners en zorgverleners en patiënten sterk veranderen. Kwaliteit en veiligheid voor patiënten zijn essentiële aandachtspunten in alle zorgketens en –netwerken.

Unieke dataverzamelingen.

Hiernaast is er aandacht voor onze eigen, uitgebreide onderzoeksinfrastructuren, die een schat aan informatie bevatten. Via de Nivel Zorgregistraties hebben kunnen we gebruik maken van geanonimiseerde huisartsgegevens van 1,7 miljoen Nederlanders. Hiermee kunnen we epidemieën opsporen en trends bepalen die vele jaren terug in de tijd gaan. Met onze patiënten-, burger- en verzekerdenpanels kunnen we makkelijk duizenden mensen bereiken die vragenlijsten invullen over hun ervaringen met de gezondheidszorg. Omdat we geen respondenten hoeven te werven, kunnen we snel inspringen op relevante vraagstukken.







ARTIKEL: ACTIZ WIL MEER GERICHTE AANPAK VAN CASEMANAGEMENT DEMENTIE.
bron: Redactioneel/ActiZ. door: Ton van Vugt.

ActiZ maakt zich grote zorgen over de extra regeldruk die voortkomt uit nieuwe regels voor het ‘Casemanagement dementie’. Gisteren heeft de NZa de Nadere Regeling bekendgemaakt, die zorgaanbieders dreigt te verplichten om voor dementie aparte gegevens over wachttijden en wachtlijsten te registeren. Alle zorgverleners zouden vanaf 1 december 2018 deze separate database moeten bijhouden, bovenop de nu al aanzienlijke administratieve lasten.

De regeling volgt uit een toezegging van de demissionaire bewindspersoon aan de Tweede Kamer in juli 2017. ActiZ heeft in het voortraject al gesignaleerd dat deze landelijke regeling een aanzienlijke en onwenselijke extra registratielast zou betekenen.

ActiZ-leden zijn momenteel erg blij met de daadkracht van de huidige minister, die deze zoveel mogelijk wil beperken door de hele zorgsector gezamenlijk onnodige bureaucratie te laten schrappen. Deze nieuwe regeling druist tegen deze efficiencyslag in.

Regels schrappen.

In het Hoofdlijnenakkoord voor de wijkverpleging dat vandaag door alle partijen wordt ondertekend staat beschreven dat alle zorgpartijen verantwoordelijk zijn voor het beheersbaar houden en verder terugdringen van overbodige regeldruk.

“Wij voorzien bij deze regeling een aanzienlijke toename van de administratieve lasten, die voor het grootste deel terecht komen op de schouders van de zorgmedewerkers”, vindt Adrie van Osch, lid van de Raad van Bestuur Brabant Zorg “We moeten niet alleen bestaande administratieve lasten opruimen, maar ook bij introductie van nieuwe regels kritisch blijven kijken naar nut en noodzaak daarvan”.

Ondoelmatig.

ActiZ is van mening dat nut en noodzaak van deze regeling niet opweegt tegen de nadelen die eraan kleven. Voorop staat dat alle kwetsbare mensen met dementie de zorg moeten krijgen die zij nodig hebben, vindt ActiZ, mét de belangenorganisaties in dementie. Maar in veel regio’s is helemaal geen sprake van wachttijden voor Casemanagement. Ook deze regio’s dreigen straks belast te worden met de extra registratie.

Onderzoek HHM.

Eerder berichtte ActiZ al over een onderzoek dat, in opdracht van VWS, onlangs gestart is door bureau HHM. In dit onderzoek wordt de huidige situatie van wachttijden en wachtlijsten in de diverse regio’s in kaart gebracht.

ActiZ pleit voor een meer gerichte aanpak in de regio’s waar de problematiek zich voordoet. Van Osch: “Dat is een strategie die de praktijk gaat helpen. Er is geen behoefte aan registraties die de kern van het probleem niet aanpakken.”







ARTIKEL: 6 AANDACHTSPUNTEN OM JE NALATENSCHAP GOED TE REGELEN.
bron: Redactioneel/Radar [AVROTROS], door: Carlijn de Groot.

Wat moet je geregeld hebben voor je dood en wat gebeurt er met je geld als je er niet meer bent? Hoe wordt jouw geld verdeeld én kun je bijvoorbeeld ook je kinderen uitsluiten van de erfenis? Radar geeft antwoord op veelgestelde vragen.

Katelijne van Barneveld is advocaat en voorzitter van de Vereniging Erfrecht Advocaten Nederland. Ze geeft antwoord op de vele vragen die de redactie regelmatig binnenkrijgt over de afwikkeling van een nalatenschap.

Wettelijke verdeling van de erfenis.

De vraag die het vaakst gesteld wordt gaat over de wettelijke verdeling. Van Barneveld: 'Als je niks hebt geregeld en stel je laat een vrouw en twee kinderen (broer en zus) achter, dan gaat alles naar de langstlevende/echtgenote. De langstlevende krijgt van rechtswege alle goederen van de nalatenschap. De voldoening van de schulden komt dan ook voor haar rekening'. Toch hebben de kinderen ook recht op een deel van de erfenis. 'Zij krijgen dan als erfgenaam van rechtswege elk een niet-opeisbare geldvordering op de langstlevende echtgenote van 1/3 deel van de waarde van de nalatenschap.' Als ook de langstlevende overleden is kunnen de kinderen pas hun deel van de erfenis krijgen.

Schenken kan ook al voor je dood.

Daarnaast kun je voor je dood dingen regelen zodat na je dood niet een groot deel naar de Belastingdienst gaat. Van Barneveld: 'Dat heet estate-planning en is een duur woord voor het doorgeven van vermogen aan de volgende generatie op een zo goedkoop mogelijke manier, dus met het betalen van zo min mogelijk belasting. Daarvoor zijn veel fiscale constructies te bedenken'. Je kunt bijvoorbeeld bij leven al ieder jaar een bedrag schenken aan kinderen en kleinkinderen. Voor kinderen geldt in 2018 een belastingvrij bedrag van 5363 euro. Kleinkinderen kunnen belastingvrij 2147 euro per jaar krijgen.

Kind onterven is lastig.

Soms is de familiesituatie minder gelukkig en hebben ouders een reden om hun kind uit te willen sluiten van de erfenis. Dat is mogelijk, maar ook weer niet helemaal, legt Van Barneveld uit: 'Een kind heeft altijd recht op zijn kindsdeel: de legitieme portie. Dat is de helft van zijn erfdeel bij het overlijden. Dus stel je hebt twee kinderen en eentje is onterft, dan heeft hij recht op de helft van het derde deel (want 1/3de is voor de langstlevende)'. Concreet: stel dat er 300.000 euro te erven is en de de overledene laat een vrouw en twee kinderen achter, dan heeft het kind recht op een bedrag van 50.000 euro. Overigens hebben onterfde kinderen recht op veel informatie hierover. 'Wat ik merk is dat erfgenamen niet altijd bereid zijn die informatie vrijwillig te verstrekken, maar daar zijn ze wel toe verplicht.'

Testament blijft altijd geldig.

Radar kreeg ook een vraag binnen van Ed Wensel. Hij stelde in 1988 een testament op. Is dat document dertig jaar later nog geldig? 'In het algemeen geldt dat de laatste akte geldig is. Als dat die uit 1988 is geldt hetgeen in die akte staat opgenomen nog steeds', zegt Van Barneveld. 'Als die akte echter een testament is en uw daarin opgenomen wil niet meer overeenkomt met hoe u vandaag de dag zou willen dat uw nalatenschap wordt afgewikkeld, is het zaak naar de notaris terug te gaan'.

Zelf opgemaakt testament niet geldig.

Luisteraars van Radar op NPO Radio 1 laten ook weten vaak geen testament te hebben, omdat ze het opstellen ervan te duur vinden. Anita en Ingrid willen weten of een zelf opgesteld document rechtsgeldig is. 'De wet zegt dat een Nederlands testament met notariële akte én dus bij de notaris moet worden opgemaakt om geldig te zijn. Een zelfgeschreven testament dat in een la wordt aangetroffen is niet geldig', verduidelijkt Van Barneveld. 'Wel kennen we in Nederland ook de onderhandse uiterste wil. Die moet door overledene zijn geschreven, gedateerd en ondertekend zijn, waarna deze bij de notaris moet zijn gedeponeerd.'

Codicil is ook een optie.

Verder kunnen mensen zelf een codicil opstellen. Dit hoeft niet bij de notaris te worden gedeponeerd. 'Dit is een document dat door de overledene geheel met de hand geschreven is, waar een datum op staat en dat ondertekend is. In dit stuk kunnen alleen kleren, lijfstoebehoren en lijfsieraden, bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken worden opgenomen. Het nadeel van een codicil is dat als iemand dit papiertje in de la vindt en het verscheurt of zoek maakt, omdat hij niet blij is met de inhoud, het bestaan ervan niet meer bewezen kan worden.'







ARTIKEL: KABINET WIL 200.000 MENSEN UIT DE AUTO OP DE FIETS.
bron: Redactioneel/RTLnieuws/ANP. door: Marlies van der Vloot.

Deze kabinetsperiode moeten 200.000 mensen uit hun auto komen en op hun fiets naar het werk gaan. Om dat voor elkaar te krijgen investeert het kabinet fors in onder meer stallingen en routes.

Het kabinet vindt dat er nu nog te veel mensen die dichtbij hun werk wonen, te vaak de auto pakken. D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil dat deze kabinetsperiode 200.000 forenzen de fiets kiezen in plaats van de auto.

Minder lawaai meer ruimte.

Hoe fietsen aantrekkelijker gemaakt gaat worden? "Door te investeren in betere fietspaden en extra fietsenstallingen", zegt de staatssecretaris, die vandaag haar plannen bekendmaakt.

Er wordt 26 miljoen uitgegeven voor fietsroutes en 74 miljoen euro voor stallingen. Waar die stallingen komen, wordt later bepaald. Bij uitbreiding van stallingscapaciteit zal ook rekening worden gehouden met het groeiend aanbod aan bakfietsen en elektrische fietsen.

Ook wil de staatssecretaris werkgevers oproepen fietsen aantrekkelijker te maken. Bijvoorbeeld door ze aan te sporen meer gebruik te maken van de vergoeding van 19 cent per fietskilometer.

Voordelen.

Ons land telt 23 miljoen fietsen. Sinds 2005 zijn we met z'n allen 12 procent meer kilometers gaan fietsen, blijkt uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

"Nederlanders fietsen al veel maar toch is het zo dat meer dan de helft van de ritjes die we maken met de auto minder is dan 7,5 kilometer", zegt Van Veldhoven. "Dus daar is nog enorm veel winst te behalen. Als iedereen die niet in de auto hoeft te zitten op de fiets stapt, scheelt dat heel veel. Ook voor de files."







ARTIKEL: HN-INFOPUNT: HEB IK RECHT OP WERK OF DAGBESTEDING?
Dagelijks een duidelijk antwoord op een gestelde vraag.
Beantwoord door de mederwerkers van ons HN-INFOpunt.

Wij ontvingen de volgende vraag:

"Mijn zoon heeft dit jaar zorgtoeslag voor mij aangevraagd. Ik had hier waarschijnlijk al eerder recht op. Tot wanneer kan ik zorgtoeslag aan- of terugvragen?"

Onze HN-informateur antwoord:

Een instelling is niet verplicht om werk of dagbesteding voor u te regelen. Wel is de instelling verplicht om u zo goed mogelijk te behandelen. Vindt uw behandelaar het goed voor u dat u naar dagbesteding of werk gaat? Dan kan hij u helpen om hier een goede plaats voor te vinden.

Veel instellingen bieden dagbesteding of werk(ervarings)plekken aan. U kunt bij uw behandelaar informeren wat er voor u mogelijk is.







ARTIKEL: ONZE LACHAFSLUITING.
Onze dagelijks afsluiting met een lach.
Vandaag ingezonden door Anne de Jong.

Mijnheer Jansen, die meerdere malen is betrapt op het gebruik van de telefoon in de auto, moet voor de kantonrechter verschijnen. Deze vraagt aan zijn advocaat: “Waarom is uw cliënt hier niet?” “Ik weet het niet meneer, maar er is een verkeersinfarct. Waarschijnlijk staat hij in de file.” De rechter: “Maar dan had hij toch even kunnen bellen!”











En hiermee zijn we aan het eind gekomen van ons nieuwsoverzicht van vandaag.
Morgen maken we weer graag een nieuwe update voor je en brengen al het nieuws bijeen voor gehandicapten, chronisch zieken en iedereen om hen heen en die interesse hebben.
Niet alleen nieuws dat je 'moet' maar ook 'wilt' weten. Dus graag tot morgen!

Ga naar:
- Maandag.
- Dinsdag.
- Woensdag.
- Donderdag.
- Vrijdag.